Blog Melissa en Ilse - Betoverd door de prachtige natuur van Griekenland!

4 mei 2017 - Néos Marmarás, Griekenland

Betoverd door de prachtige natuur van Griekenland!
Door Melissa Kuyt en Ilse de Vries

Studiereis 2017 ROC Mondriaan Toerisme & Recreatie.

Op de planning voor dit jaar: een land dat bekend staat om zijn talloze eilanden, vele Goden, oude ruïnes en heerlijke tzatziki. Op dinsdag 18 april vertrekken we met de hele klas naar… Griekenland!

Allebei wisten we niet zo goed wat te verwachten van dit land. Hoe zijn de mensen daar? Wat voor weer zal het zijn? Het seizoen was namelijk nog niet begonnen. Hoe lang is het eigenlijk vliegen en zullen de zeeën echt zo blauw zijn als op alle foto’s wordt afgebeeld? Het was tijd om hier zelf achter te komen!

Onze allereerste indruk
Na iets langer dan 2,5 uur vliegen landt het vliegtuig op Thessaloniki Airport en gelijk kunnen we twee dingen vaststellen. Als eerste, het is hier 1 uur later dan in Nederland!? En als tweede: de zon schijnt! Het is ruim 10 graden warmer dan in Nederland waar we eerder die ochtend vertrokken. Met een tourbus vertrekken we richting Kalambaka, onze eerste bestemming. Deze avond genieten we van typisch Grieks fast food: pita Gyros! De eerste indruk van dit land is goed en we zijn nieuwsgierig naar wat er nog komen  gaat.

Touren door de Griekse natuur
Nadat de wekker ons (alweer) veel te vroeg wekt, vertrekken we naar de Meteora kloosters. De rit er naar toe vonden wij misschien wel indrukwekkender dan de kloosters zelf. Het is een grauwe dag maar dat maakte de natuur niet minder mooi. Het valt ons direct op dat Griekenland zo veel soorten natuur heeft. We rijden langs groene weilanden, meters hoge bergen, witte stranden, blauwe zeeën, uitgestrekte bossen en ontzettend hoge rotsen.

Op naar de volgende bestemming op ons lijstje: Thessaloniki. In het Grieks: Θεσσαλονίκη (wat ons trouwens erg verbaasde, waarom heeft Griekenland een andere schrijftaal!?). De fietsen huren was waarschijnlijk één van de beste beslissingen die we gemaakt hebben deze reis. Want hoe leuk is het om met je vrienden en een heerlijk zonnetje langs de Golf van Thessaloniki te fietsen? Thessaloniki is een mooie en vooral gezellige stad, met verschillende wijken, winkels, eettentjes, clubs en bars. De Grieken zijn erg aardig en behulpzaam en proberen je op hun beste Engels de weg te wijzen mocht je daar naar vragen.

Na twee dagen vol met culturele bezienswaardigheden wilden wij nog maar drie dingen, en die dingen waren: zon, zee, strand. We vertrekken eerst naar het mooie Ikos Oceania Resort, in Chalkidiki, gelegen aan de Egeïsche Zee. Dit hotel voldeed aan alle verwachtingen: infinity pool, wellness, maar liefst vier verschillende restaurants, een fitness en een adembenemend uitzicht. Na dit hotelbezoek rijden we verder langs de kust van dit mooie stukje Griekenland, op weg naar ons laatste hotel; Athena Pallas Village. Het laatste, en hiermee ook het mooiste hotel waar wij overnachten tijdens de reis. In het Athena Pallas hotel is het één en al genieten; een prachtige hotelkamer, overheerlijk eten en prachtige zwembaden. Zeker een aanrader!

Ons waarom-wij-Griekenland-leuk-vinden lijstje
Het heerlijke eten, de mooie en aardige mensen, de verschillende landschappen, de authentieke gebouwen, het feit dat je kunt eilandhoppen (die zetten we meteen even op onze bucketlist), veel verschillende vakantie opties, de heerlijke temperatuur, de bijzondere geschiedenis, de rustige wegen (buiten de stad), de Olympus berg (waar zelfs sneeuw op ligt!?), het strand, het goedkope eten, de vele kleuren in de steden en dorpjes, de leuke souvenirs, de zee, de zee, en ohja.. de azuurblauwe zee.

Wij willen Griekenland graag nog een keer bezoeken! Welk eiland raad jij ons aan?

Sea you soon in Greece

Liefs en χαιρετισμός,

Melissa en Ilse

IMG_8183

Meer informatie over Kalambaka kun je vinden op

Meer informatie over Thessaloniki kun je vinden op

Meer informatie over Chalkidiki kun je vinden op

Als jullie nog meer in de stemming van Griekenland willen komen, scan dan hieronder de QR code voor ons filmpje over Griekenland!

qr code

1. ROC Mondriaan School voor Toerisme en Recreatie:
    4 mei 2017
    Ik raad jullie aan Kreta, Santorini of Rhodos: Mooie zee, uitgaan en veel jonge mensen