Blogartikel Michelle en Caitlyn

4 mei 2017 - Néos Marmarás, Griekenland

Hallo, ik ben Michelle Rip en ik ben 19 jaar oud. Ik hou van handbal en van muziek maken.
Hey, Ik ben Caitlyn Overeinder en ik ben 18 jaar. Ik hou erg van koken en reizen.

Wij zitten samen op het ROC Mondriaan toerisme en recreatie in Den Haag. Wij zijn van 18 tot en met 21 april naar Griekenland geweest. Dit was een erg leerzame reis en wij hebben veel gezien van het prachtige land. Wij hebben voor jullie een aantal typische gerechten geproefd, maar eerst wat leuke info!

Typisch Grieks

• Kruiden

In de Griekse keuken worden erg veel kruiden gebruikt. Veel van deze kruiden ken je waarschijnlijk wel. Veel gebruikte kruiden zijn Tijm, Peterselie, Oregano, Paprikapoeder, zwarte peper, komijn en Nootmuskaat. En zo zijn er nog veel meer. In Nederland kan je veel kant en klare Griekse kruidenmixen kopen.

• Zuivel

Grieken koken veel met verse vis en verschillende soorten vlees. Doordat Griekenland uit veel eilandjes bestaan is er genoeg vis. Dit is dan ook overal te krijgen. Ook word er veel gewerkt met lam, varken, rund en kip. Voor iedereen is er dus wel wat lekkers te vinden!

Zoals jullie weten, hebben wij een aantal Griekse gerechten geproefd. Wij hebben alle gerechten een cijfer van 1 tot en met 10 gegeven.

pita gyrossousoukakiaskordalia

Wij hebben Pita Gyros geproefd in Kalambaka.

Caitlyn: Ik vond dit gerecht erg lekker. Het aparte vond ik dat de patat ín het broodje zit, maar dit was echt heel lekker! Ik had de Pita Gyros Kip. Dit was een dikke 9!

Michelle: Ik vond dit gerecht heerlijk. Ik had een pita gyros varken. Ik houd van varkensvlees, dus dit gerecht was voor mij een succes. Ik geef dit gerecht een 9.

Wij hebben Soutzoukakia geproefd in Thessaloniki. Dit zijn gehaktballetjes in tomatensaus.

Caitlyn: Ik vond dit gerecht erg lekker. Grieken weten hoe ze hun gehakt moeten kruiden. Het is een ware smaakexplosie. Ik geef dit gerecht een 8

Michelle: Ik vond dit gerecht erg lekker smaken. De gehaktballetjes waren goed gekruid. In de saus proefde ik ook echt de tomaten. Ik geef dit gerecht een 9.

Wij hebben Skordalia geproefd. Dit is een soort aioli maar dan met aardappel.

Caitlyn: Ik vond dit gerecht heel apart. Het doet me denken aan aioli, maar toch weer niet. Ik vond het voor een paar broodjes lekker, maar ik vond het al snel genoeg. Ik geef dit gerecht een 6.

Michelle: Ik vond dit gerecht erg lekker. Het is een aardappel dip, maar de aardappel proef je helemaal niet. Het smaakt heel erg naar aïoli. De dip is vooral erg lekker op een broodje. Ik geef dit gerecht een 8.