Meteora - team 4

18 april 2016 - Kalambáka, Griekenland

Een dag na aankomst in het prachtige Griekenland, hebben we meteen een grote dag voor de boeg. Namelijk, een bezoek brengen aan de bekende kloosters op de hoge rotsen, Meteora!

Meteora is een groep van kloosters die op rotsen zijn gebouwd door kluizenaars die een leven in afzondering wilden. De plek zit vol cultuur en wereldwijd bekend, dus dat is zeker een bezoekje waard!

Omdat het een lange rit is, moet iedereen vroeg uit de veren! Na het ontbijt dus meteen de bus in, en op naar Meteora!

Tijdens de busrit ontvangen wij veel informatie van onze gids, Efi. Efi vertelt ons veel over de kloosters en de geschiedenis ervan. Zo zijn wij een beetje voorbereid!

Na een lange busrit van vier uur in de brandende zon, komen we eindelijk aan! Om de kloosters te bereiken, rijden we met de bus de rotsen op. Hoe hoger je komt, hoe mooier het uitzicht! Het is absoluut adembenemend!

Meteora en Kalambaka

Het eerste klooster wat we bezoeken is het Rousanou. We worden aan de top van de rots afgezet, en volgen het pad richting het klooster.
Omdat de kluizenaars erg gelovig zijn, is het van belang dat de dames een lange rok dragen en de heren een lange broek. Bedekte schouders zijn ook van belang. Eenmaal binnen, bekijken we de prachtige muurschilderingen van het klooster.

Na het bezoek van het eerste klooster, gaan we richting het tweede klooster, Varlaam.

Varlaam klooster
Dit klooster is te bereiken via traptredes. Het is een lange weg maar zeker waard! Ook hier bekijken we de muurschilderingen en vertelt onze gids, Efi, veel verhalen.

Meteora. Het was een lange rit, maar het is het zeker waard! Een excursie die zeker gedaan moet worden!