Meteora

19 april 2016 - Peraía, Griekenland

Vandaag bezoeken we een van de mooiste plekken van Griekenland, de wereldberoemde kloosters op de hoge rotsen van Meteora. Dit staat al vele  jaren op onze bucketlist!

We moeten er wel een  busrit van 4 uur voor over hebben en dat met een temperatuur van 28 graden. “ Hadden we niet beter op het strand kunnen zitten” is een veelgestelde vraag.
Het doel van onze reis is om de studenten kennis te laten maken met het product, een culturele rondreis, dus kunnen we de Meteora niet links laten liggen. Onderweg krijgen we veel informatie van onze gids, Efi Kalamboukidou,  over de bezienswaardigheden onderweg en het ontstaan van en het leven in deze kloosters. We rijden langs de magische berg Olympos waar in de oudheid de Griekse goden woonden.. Efi vertelt  enkele interessante verhalen  uit de Griekse mythologie.

Als we Kalambaka naderen, doemen de rotsen  voor ons op. Wat een indrukwekkend landschap! We worden door Jorgos via een slingerende bergweg naar boven gebracht. We volgen te voet een pad naar beneden op weg naar het eerste nonnenklooster St Barbara.
Gehuld in lange rokken en met bedekte schouders  bekijken we de prachtige iconen en muurschilderingen. De studenten zijn vooral onder de indruk van het uitzicht. “ Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen om deze kloosters op de toppen van deze rotsen te bouwen?”

We bezoeken een tweede klooster genaamd Varlaam. Dit is een wat groter klooster voor monniken dat we bereiken via 120 traptreden omhoog. Bezweet bereiken we het klooster.
Op weg naar Kalambaka zien we de grotten waar vroeger de kluizenaars leefden. Onvoorstelbaar mooi!

Bij Meteora restaurant in Kalambaka bij Katy  kiezen we ons typisch Griekse gerecht uit in de keuken. Onderweg in de bus wordt onze kennis getest door het organiserende team. Hilariteit alom. De sfeer zit er goed in.

Als we aankomen in Perea zijn we toe aan een douche en wat te eten. Het organiserende team heeft een Griekse fast food maaltijd geregeld bij Bobos. We sluiten af met een drankje aan de boulevard. Moe en voldaan door al deze culturele indrukken kruipen we ons mandje in. Morgen wacht ons een mooie nieuwe dag.

1. I. Gunneweg:
    19 april 2016
    Wat een goede beschrijving van de reis naar Meteora. Het is alsof ik vandaag een heel klein beetje ben mee geweest. Helaas hier maar 12 graden. Ik ben benieuwd naar de ervaringen de komende dagen. Heel veel reisplezier gewenst!