Alexander en Thessaloniki

19 april 2016 - Thessaloníki, Griekenland

Vandaag is een bijzondere dag: Shivani is jarig ( 18 jaar).Bij het ontbijt wordt ze in het Grieks en Nederlands toegezongen. Er is een lekkere Oreo taart met kaarsjes.
Om 09.00 uur is iedereen weer fris en fruitig voor de broodnodige culturele impulsen: we gaan naar Vergina om daar de graftombe van Fillipos, de vader van Alexander de Grote, te bezoeken. Het is druk in Vergina. In  Griekenland wordt de vaderlandse geschiedenis er met de paplepel ingegoten. Er zijn bussen vol kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar.

We zien hoe de koningen van de Macedonische dynastie werden begraven in ondergrondse huizen die versierd waren met prachtige, kleurrijke muurschilderingen.
Gelukkig zijn niet alle graftombes leeggeroofd en zijn vele schatten goed bewaard gebleven.
We zien de gouden kist met de ster van Vergina waar de overblijfselen van Fillipos in gevonden zijn, prachtige kronen en wapenuitrustingen.
“ het lijkt hier wel het telletubie landschap” of “ mag ik nu naar de bus” en “ wat moet ik met al die oude stenen” zijn opmerkingen die her en der vallen. We kunnen natuurlijk niet een land als Griekenland bezoeken zonder een archeogische opgraving te bezichtigen.

Na een korte lunch rijden we Thessaloniki binnen. Het team vertelt ons in de bus over de bezienswaardigheden van deze bruisende stad. We bezoeken de Ano poli (de boven stad) Hier hebben we een mooi uitzicht over de stad. Via de basiliek van Aghios Dimitrios, de Witte toren en het standbeeld van onze vriend Alexander de Grote is het dan eindelijk zover:
SHOPPING TIME! Opeens is iedereen wakker en krijgen de studenten weer nieuwe energie.

Na het shoppen treffen we elkaar weer in de wijk Ladadika. In de straatjes met de vele ouzeries (Griekse tapas restaurantjes) genieten we van mezedes, Griekse muziek en de gezelligheid. Onze buschauffeur Jorgos brengt ons weer  veilig terug naar Perea voor onze welverdiende nachtrust.