Wel/niet wel/niet wel!

20 april 2016 - Néos Marmarás, Griekenland

Groepsfoto bij Athena PallasBoottocht

Vandaag verlaten we Perea heel vroeg. Om half 8 staat de bus klaar om ons naar Ouranoupolis te brengen. Ouranoupolis is een stadje op het schiereiland Chalkidiki. Vanuit dit stadje maken we een boottocht naar de Aghion Oros (Athos). Deze derde vinger van het schiereiland is een monnikenstaatje waar geen vrouwen mogen komen.

Vanuit de “ zeezicht” kamer zien we een spelbreker: het waait erg hard! Na overleg besluiten we de geplande boottocht te annuleren. Dat betekent minder haast met vertrekken wat een aantal studenten weer goed uitkomt.
Mevrouw van der Weide, die iedereen zo langzamerhand heeft leren kennen als een halve Griekse, overlegt met chauffeur Jorgos over een alternatief programma. We besluiten om niet naar Ouropoulis te gaan maar direct Sithonia op te rijden. We bezoeken het schilderachtige Neos Marmaras waar we 2 uur verblijven voor een drankje en een hapje. In de tussentijd is de wind gaan liggen…… :-) Wat jammer dat we niet gaan varen!
Eens even kijken of we spontaan wat kunnen regelen. Via de plaatselijke cafehouder komen we in contact met kapitein Panayotis. Hij kan ons met zijn boot meenemen naar “turtle island” en het luxe Porto Carras hotel.Naar turtle islandPanayotis boot
Everybody happy! Toch nog een boottocht dus. Wat is het toch handig om de taal te spreken van het land waar je verblijft! We trommelen iedereen op, het is tijd om uit te varen…maar dan slaat de twijfel weer toe, want de wind wakkert aan. Panayotis verzekert ons dat het veilig is en we varen uit. In een heerlijk zonnetje varen we over de hoge golven richting het eiland. Het is een spectaculaire tocht en doet niet onder voor een ritje in “Splash Mountain”.

Weer een echte Griekenland ervaring rijker vertrekken we richting het prachtige Acrotel Athena Pallas dat net boven Neos Marmaras ligt op een prachtig groene locatie aan het strand. Hier houden wij het vandaag wel uit!. We worden gastvrij ontvangen door het personeel en direct wordt duidelijk dat Hospitality hier met een hoofdletter geschreven wordt. Na een welkomstdrankje is het tijd om te relaxen, te zonnen en te zwemmen. De studenten hebben tijd om aan hun blog en vlog te werken. Het beste team wint namelijk een verblijf van 7 nachten in een van de Acrotels. Voor het diner krijgen we een rondleiding van de eigenaar van het hotel. Vol passie vertelt hij over zijn levenswerk. Het hotel is opgezet als een authentiek Grieks dorp. Dit zorgt ervoor dat er een intieme sfeer hangt en je niet voelt dat je in een hotel bent met 175 kamers. Dit hotel beschikt over veel faciliteiten zoals een spa en wellnesscenter, een bioscoop, een speelhal, een bowlingbaan, verschillende zwembaden, een tennisbaan en diverse restaurants. Na de rondleiding dineren wij in het “Doxato” restaurant. Als afsluiting van de dag gaan de voetjes van de vloer tijdens de Griekse avond met live muziek.
Met de sirtaki in de benen kunnen we niet anders dan concluderen dat dit een fantastische dag is geweest!

Strand bij het hotelZwembad Athena Pallas